الحب من طرف واحد
flickr.com

بحبها ومش قادر أصارحها

ألّفه مروة رخا السبت, 02/21/2015 - 08:33 ص
بحبها من 8 سنين ومش عارف اعمل ايه. خايف أصارحها تضيع مني خالص، واخسرها حتى كـ بنت خالتي وكدا. بس برضوا مش قادر أعيش من غيرها.

أنا بحب وحده بس مش قادر أصارحها. 

  • أولا: حالتي الاجتماعية فيها فرق بسيط بيني وبينها.
     
  • ثانياً: كل الناس اللي حوليا شايفين إنه الموضوع برضوا مش هينفع. هي قرابتي -  بنت خالتي -  وكان في مشكله عائليه صغيرة وخلصت بين اسرتها واسرتي.
     
  • ثالثا عندنا عادات وتقاليد مش عايز اتخطاها، أو ازّعل خالتي مني أو أي حد ياخد فكره وحشه عني او اني عايز اسرح بيها وكدا.
     

انا خايف أصارحها تضيع مني خالص، واخسرها حتى كـ بنت خالتي وكدا.

 بس برضوا مش قادر أعيش من غيرها. بحبها من 8 سنين ومش عارف اعمل ايه. انا مقدرش ارتبط بيها دلوقت حالتي لا تسمح وكمان ابوها مش هيوافق عشان ابوها مادي شويه وانا مش هقدرعلى جواز دلوقت وكمان الله اعلم ابوها هيوافق ولا ايه.

 اعمل ايه ... بحبها.

عزيزي العاشق

أشكرك على صراحتك معي في رسالتك! لقد أوضحت لي أنك غير مستعد للارتباط وأن حالتك المادية ليست متيسرة وأن والد ابنة خالتك رجل مادي وأن هناك رواسب لمشاكل أسرية بين عائلتك وعائلة فتاتك وأن جميع من حولك نصحوك بالنسيان لأن الموضوع معقد.

كل هذه المعلومات مؤشر غير إيجابي بالمرة!

سوف أفترض أن عمرك 22 سنة لأن هذا هو سن من تخرج ووجد عمل مباشرة بعد التخرج وبدأ في تكوين نفسه. وأنت تقول أنك تحبها منذ ثمان سنوات وهذا معناه أن عمرك وقتها كان 15 أو 14 سنة.

كما يقول عنوان رسالتك أنه حب من طرف واحد وأنك لا تستطيع مصارحتها.

لذلك سوف أنصحك باختيار أحد الطريقين:

  • وضع هذا الحب في خانة الذكريات والتعامل مع مشاعرك كحالة عابرة من الشجن أو الشوق والاستماع إلى الأغاني الحزينة الجميلة التي سوف تساعدك في التنفيس عن الحب والألم ومشاعر رحلة النسيان.
     
  • أو ضع هذا الحب أمامك واجعله هدف للعمل ولتحسين حالتك المادية حتى تستطيع أن تتقدم لابنة خالتك بكل ثقة وفخر. وجه طاقتك نحو الإنتاج والارتقاء بنفسك حتى تصبح جدير بحب هذه الفتاة أو غيرها!

وجه طاقتك في تغيير نفسك وحياتك حتى لا تنتهي كل قصص حبك بالفشل.

إذا كان عمرك أقل من 22 سنة، أحب أن أطمئنك أن ما تمر به من مشاعر جارفة هي مرحلة وسوف تنتهي ونصيحتي لك حتى تمر هذه المرحلة بسلام هي عدم مصارحة الفتاة وعدم مصارحة أهلك وعدم مصارحة أهلها وعدم خلق مشاكل أسرية أنتم جميعا في غنى عنها.

إذا كنت قد تخطيت الثلاثين من عمرك لا تتفاجأ أن فتاتك ارتبطت لأن هذا حقها ولا تهدر طاقتك في لوم الظروف والمجتمع والأهل والماديات!

إذا كنت قد تخطيت الثلاثين عليك أن تعيد النظر في حياتك ومؤهلاتك وأسباب عدم استعدادك المادي للارتباط. وجه طاقتك في تغيير نفسك وحياتك حتى لا تنتهي كل قصص حبك بالفشل.

هل وجدت هذه المادة مفيدة؟

Comments

ابوها راجل مادى دى اولا نقطة ضعف حاول تستغلها انك تملى عينه بالفلوس او اى حاجة تانية يطلبها لو طلب 1 اديله 10 وهكذا اما البنت بتاعتك قدامك وقت تكون نفسك بسرعه عشانها وحاول بقدر الامكان تصارحها قبل مايفوت الاوان وحد غيرك يصارحها بحبه ليها وساعتها مش هاتكون ليك واللى فيه النصيب ربنا هايقدمهولك :)

انا احب فتاة وهية تحبني لحد الجنون لكن هية تسكن في بلد وانا في بلد تاني ومش عارفين نوصل لبعض وانا وضعي المادي مابيسمح اسافر لها وهية وضعها مابيساعد انو تجي لعندي ما الحل برئيك

والله انا ذى الحالة بتعتك تمام بس الفرق انك انت ولد وانا بنت انا بحب واحد اوى كلمت بحبو دى قليلة على وهو بيحبنى بس هو فى بلاد بعيدة عنى اوى مفيش فى ادينةغير الدمع اما الحل ان ندعى الى ربنا ان يقرب البعيد و ميحرمش اى اتنين بيحبو بعض ابدن وانا بنت زيها بس بقلها اوعى تسبى مهمة كان السبب علشان الى يحب لا يمكن يسيب مهمة كان السبب

انانفس الحكايه بس الاختلف اني بنات وبحبوه من خمس سنوات وهوابن خالتي وهو في بلد وانا في بلد وفين وفين لم بشوفه وفي فراح قريب ومش عرف اروح ولا اناعيزابعدفتره معني بقلي كتير ماشفته ووحشني اوي ونفسي اشوفه اعمل ايه

انا بقي حكاية تاني خالص انا بحب بنت خالي وخايف اصرحها بي اني بحبها اخسرها حوالت المحلها من طريقة اختها اصغر منها واانا بحبها من حوالي 8 او 7 سنين ولكن كاتم حبي جوايه بعتت معا اختها بتقولي انك يا مصطفي زي اخويه سكت وزعلت وندمت اني قولتلها وقعت حدود سنه مخليهاش تشوفني خالص اليومين الي فاتو قعت اتكلم انا واختها علي الفيس واتصحبنا جدا فا صرحتها بي اني بحب اختها الصغيره فا مش عارف انا دلوقت اعمل ايه ومن نحيت المادة الحاله بتعتنه نفس الحاله بتاعت ابوها يعني لو اتقدمتلها اهلها هيوافقو ان شاء الله بس المشكله فيها هيا عاوز انها تحبني مع اني شاب كويس الحمد لله واختها اكدتلي انها مش بتحب وانا مش عراف دلوقت اعمل ايه ولا عشان تحبني اعمل ايه لو اي حد عندو اي نصيحه يقولهالي ابوس ايدكم اصرحها تاني ولا اعل ايه

إضافة تعليق جديد

Comment

  • وسوم إتش.تي.إم.إل المسموح بها: <a href hreflang>
  • تفصل السطور و الفقرات تلقائيا.