قط,أسد,ظل
pixabay

مرعوبة من سلوك خطيبي الجنسي!

ألّفه مروة رخا السبت, 08/29/2015 - 09:57 ص
أنا مرتبطة بشخص وهتزف بعد شهر واحد...احنا بنحب بعض جداً ولكن....

"في مشكلة كبيرة. حبيبي عنيف ومالوش في المداعبات ولا الكلام المعسول . .بيتعامل بمبدأ "بحبك، وحشتيني، عايز أشوف عضوك.." وهكذا.

طبعاً دا مبيحصلش، بس إحنا متحررين في كلامنا، ومفيش علاقة بيننا من أي نوع، سواء علي التليفون او الكاميرا أو كدا.

هو زوجي (شرعياً) وكل حاجة، بس أنا مرعوبة من سلوكه الجنسي او بالاحري توجهه الجنسي.عنيف في أفكاره جداً تجاهي.

مش ساديه بس بيهمل احتياجاتي كأنثى.هو بس كل هدفه عضو وجماع وبس. طب وأنا؟ والحميمية والمداعبة... بيتلاشي الكلام عن دا، وبيقول بكرة لما نتجوز هتتطبعي بطباعي.

كمان في كل أحلامه بيا بيؤكد علي أنني أنا في الحلم اللي باخد زمام المبادرة، وانه بيجامعني بشكل محرّم، وبشوف سلوكيات في احلامه مرعبة... انا خايفة من حياتنا بعد كدا...وحاسة ان حياتنا كجنس هتكون مشوهة. 

ممكن إزاي اعدل سلوكه الجنسي وهل اكمل ولا لا؟؟ ممكن تبعتيلي لينك الرد ولك جزيل الشكر".


عزيزتي الخائفة،

التوافق الجنسي من أهم عوامل نجاح الزواج، ومن الجيد أن يتحدث خطيبك معك عن أحلامه وخيالاته وتوقعاته، ولكن يجب أن تتحدثي أنتِ أيضاً عن رغباتك واحتياجاتك! 

الفيصل في موضوعك هذا هو تقييم شخصية خطيبك بعيداً عن كلامه عن علاقتكما الجنسية المستقبلية، هل خطيبك أناني؟ هل هو بخيل؟ هل ينصت إليك جيداً؟ هل يحترم ظروفك؟ هل هو حنون بصفة عامة؟ 

هل مثلاً إذا اعتذرتِ عن الخروج لأنك مصابة بصداع يتقبل ذلك بصدر رحب؟ هل إذا أردتِ الذهاب إلى مكان ما يصحبك رغم طول المشوار؟ هل يتذكر كلامك أو حكاياتك؟ هل يهتم بتفاصيل يومك؟ هل تشعرين بحبه لك؟

بالنسبة لموضوع الحرام والحلال في العلاقة الجنسية، يجب أن تكون لديكما نفس المعتقدات أو على الأقل احترام المعتقدات!

لا يوجد في الجنس شيء اسمه "مشوّه"، هناك درجات من الجنس التقليدي وهناك درجات من الجنس غير التقليدي.

يجب أن تتحدثي معه بوضوح عن الحواجز النفسية بينك وبين خيالاته! إذا كنت ترفضين طلبه بسبب الحرام والحلال فعليك أن توضحي هذا، لأن هذا شيء لن يتغير مع الوقت و "لن تتطبعي بطباعه"!

إذا كانت مشكلتك في الخوف من عدم احترامه لك بعد هذه الممارسات أو الخوف من الألم الجسدي أو الخوف من الإصابات أو أي مخاوف أخرى، يجب أن تشركيه في مخاوفك تلك وعليه أن يخاطبها جميعا حتى تصلا إلى حل وسط أو نقطة بداية مناسبة!

الحديث عن الخيالات الجنسية لا يعني تنفيذها فوراً ولكن في أساليب الحياة الجنسية غير التقليدية يشترط موافقة الطرفين ولا يتم إجبار أي طرف وإلا تحول الجنس إلا اعتداء!

إذا كنت تظنين أن خطيبك سوف يجبرك أو يقهرك أو يمنعك حق الموافقة، اتركيه!

إذا كنت تشعرين أنك مهددة أو أنه سوف يأخذك عنوة، اتركيه! هذا أمر لا يستهان به! عودي بذاكرتك إلى الوراء واسترجعي تاريخك معه: هل لجأ إلى العنف؟ إذا كانت الإجابة نعم، اتركيه!

Comments

مع احترامي ليكي أستاذة مروة بس فعلا هو هيكرها في العلاقة الحميمة عشان هي دلوقتي خايفة جدا ومكونه فكرة مرعبة وهو أصلا غلطان انه خوفها بس العلاح انها متخلهوش يحكي قدمها اللي بيحلم بيه عشان متخفش اكتر وهو يهدي شوية بقي

شكرا انك رديتي عليا انا لسه شايفه ردك دلوقت
انا فعلا خايفه ومرعوبه جدا والحقيقه انه الجنس بالنسباله ايلاج مش اكتر ودي اكبر مشكله ممكن تكون بتواجه اي ست وبتدمر ثقتها بنفسها

إيه اللي يشفع ليه يخليكي متمسكة بالعلاقة دي ؟!!

متغهم قلقك اللي غالباً هايكون صحيح بما إنه كان صريح معاكي نسبياً سواء قاصد أو غير قاصد لكن بدون شك بتوضح جزء كبير من طريقى تفكيره ..

أعتقد إنه من الأنسب أولاً إعطاءه فرصة الرد على تخوفاتك دي وبكل صراحة و بوضوح لازم تسأليه .. لو صمم .. او حسيتي منه إنه بيحاول يتفادى الموضوع يبقى سيبيه ، وإلا هاتبقي مع الأسف مطلقة و "معقدة" ..

اسف اني هتطفل واتدخل في شئونك
بس نصيحه مني الشاب او الرجل اللي حياته وافكاره ومحور اهتمامه جنسي فقط ده اولا وثانيا يبحث عن الجنس المحرم ابعدي عنه لسبب واحد فقط انه لو متغيرش قبل الزواج بعد الزواج لو ممارسش معاكي الجنس المحرم هيدور عليه بره وبالتالي هيبتدي يبعد عنك لانه من البدايه مش مهتم بحالتك الجنسيه علي فكره ده كلام ماكد عن قراءه وتفهم ويحمد ربنا اصلا ان في واحده مخطوبه متفهمه ومتفتحه وبتتكلم وتتحاور وعلي فكره انا مش حاطب ولا مرتبط ولا خطبت قبل كده علشان محدش يقولي لي عندك نقص والكلام اللي بيتقال ديما ده

صدقيني الراجل ال بالشكل ده مش بيتغير ده فكره وشخصيته مش بيعرف يتمتع غير بالجنس الحرام ولو محققش ده معاكي هيدور عليه طول الوقت برده ده مريض نفسي وفيه كمان شذوذ مش طبيعي ان في انسان يهتم بالايلاج فقط بس من غير ما يتمتع فيكي ويحسسك بانوثتك لازم تخدي خطوة جديه بانهاء العلاقه والا الشقاء اتي لا محاله

ده مجرد كلام عن احلامة بس كلام نظري يعني لكن العملي حاجة تانية خالص
كلامة معاكي مجرد فضفضة بس ولو بيتكلم بس من غير ما ينفذ اي حاجة من كلامة فاحكمي بالفعل مش بالكلام
وهو بردو معندوش اي خبر فا ده واجب عليكي انك تتكلمي معاه في اللي انتي عايزة بكل تفاصيلة بس بعد ما تتجوزي طبعا و هو اكيد مش هايعترض يعني طالما هيبسطك و يبسط نفسه هيرفض ليه؟

من الواضح انك انثى رقيقة والى زيك محتاج راجل فاهم وعاقل وعلى فكرة دى مشكلة ناس كتير جدا خصوصا فى مصر لان كتير من الرجال فاهمين الجنس غلط معظم الرجال فاهمين ان الجنس علاقة انا اسف فى اللفظ علاقة حيوانية ودى مصيبة ودة الى مخلى مشاكل الجواز فى مصر كترت عدم التواصل بين الزوجين من البداية من اول يوم تعارف نصيحة ليكى اذا ما عرفتيش توصلى لنقطة تفاهم بينك وبينة وهو قدر وفهم ان كل حاجة فى الحياة ليها طريقة صح وطريقة غلط والعلم ما سابشى حاجة مش عيب انة يتعلم ولا انتى عيب انك تتعلمى المهم توصلو مع بعض لحل لو ما وصلتيش يبقى الانفصال افضل واسف على التطويل

اذاعنده اخلاق وملتزم..ممكن يحترم رغبتك بانه يوقف كلام بالطريقة دي..فدا ان شاءالله شيئ طبعي.. خصوصا انه الرجل بكون شايف حجات كتييييرة في الزمن دا..ومالع نفسه عن كتيراشياء ..فاعتقد انه هو زي العطشااان وما سدق ايمتى سمحتله الفرصة.. برايي حيتغير اكييييد بعد الزواج بفترة وحتخف ..رغبته شي طبيعي
واهم شي تستخيري ربنا في كل خطوة تخطيها ممكن تحدد مستقبلك

إضافة تعليق جديد

Comment

  • وسوم إتش.تي.إم.إل المسموح بها: <a href hreflang>
  • تفصل السطور و الفقرات تلقائيا.