فيديو كليب "سادات" و"واي كرو"
الحب ثقافة

الحب ثقافة: كليب "سادات" و"واي كرو"

الحب ثقافة مش أباحة ليه فاكرينه عيب ... ربيتوا الكبت والجهل في العقل الحل ايه؟ مفيش خيار، غير انفجار ... المفاعل المنوي!
يطلق موقع الحب ثقافة فيديو كليب الأغنية الجديدة لسادات وفرقة واي كرو بعنوان "الحب ثقافة / المفاعل النووي". 

قدم سادات وفرقة واي كرو هذه الأغنية للمرة الأولى في حفل الحب ثقافة والذي نظمه المشروع في الجريك كامبس "الحرم اليوناني"، نهاية العام الماضي.

سادات  Sadat
هو أحد أشهر نجوم المهرجانات على الساحة في مصر. يكوّن سادات مع عمر حاحا  فريق "ملوك السعادة". لاقت عروض المهرجانات التي أبدعها شهرة واسعة داخل وخارج مصر مثل: اسنيجا والشارع زحمة وام الدنيا وهز هز.


واي كرو Y-Crew 
هو أول فريق راب مصري تم تأسيسه سنة 1998​. خلال مسيرته أنتج فريق واي كرو العديد من الأغاني الناجحة مثل: معمي وفن سريالي وإحنا الزحمة.

الحب ثقافة
موقع "الحب ثقافة" هو الموقع العربي من مشروع "لاف ماترز Love Matters" الذي ترعاه إذاعة هولندا العالمية RNW Media.  يتناول الموقع وصفحاته عبر مواقع التواصل الاجتماعي جميع موضوعات الصحة الإنجابية والحقوق الجنسية والجندرية ويتوجه لفئة الشباب العربي ما بين سن 18-35 عاماً.

**********

المفاعل المنوي – واي كرو مع الساداتكلمات: واي كروانتاج و توزيع: عمرو علي و عمر بوفلوط مكان التسجيل: استوديو امبايرتسجيل و هندسة صوتية: عمر بوفلوط كلمات الأغنيةالحب ثقافة مش أباحة ليه فاكرينه عيبربيتوا الكبت و الجهل في العقل الحل ايه؟مفيش خيار..غير انفجارالمفاعل المنوي انا كل ما اقابل بت أهلها يطلعوا زفتيطلبوا ألفات و انا مش فيفتي سنتالخطوبة تتفسخ أروح أتفشخأفتكر دون جون أقلده و اتبسطشحنت خلاص لا قصدي فضيتذهني بقي صافي غيرت زيتففوق و بدأت أتعامل من جديدماسك نفسي بس أصلا هابيضفتبتدي العادة عند سن البلوغلما تفرق الولاد و البنات في الفصولالممنوع مرغوب لو السبب مجهولالكبت بيخلي عندهم فضولع النت بيدور و يبحث يتفرج و يشوففاكر ان هي دي الأصوليبتدي يتعلم من الكلام المنقولو كل واحد علي مزاجه بيقولكله يا وليد كله كله يا وليدهو ده اللي في دماغكم اكيدانا ركبي حديد انا البحر لما بيهبجمحروم أو زاني عاصي او جانيبافك حرماني بأسلوب ذاتيضميري أنبني أحس بالذنبنفسي أشيل الماضي علي جنبطب أتجوز من برة عشان في فرقالفرق ان أهلها مش عايزين الحرقملهمش دعوة بيك ولا حتي بدينكمفيش قيود مفيش حد بيدينكجواز ببلاش لا احسن بلاشحياتني دي أصلا عايزة مونتاجمفيش تحكم في العقل الباطنطب أسيب نفسي؟ لأ مش ضامنمفيش منوي مفيش كبتمفيش ممنوع مفيش حرمانمفيش عيب مفيش خبرةفي مشاكل و في جهل  طب العيب فين فيكوا انتواربيتوا الكبت بينكوا وديتوا العلم فينخليتوا الجهل سيدكوا هي دي ثقافتكواخليتوا الحب عيبانتوا اللي فجرتوا المفاعل المنوي فساتين في الفتارين و المانيكان شكله مغريشوفت المنظر من بعيد طلعت أجري دوغريالمنظر سيطر عليا بقي واخد كل باليلو مش شايف ع الطبيعة الصورة محفورة في خياليالجنس بقي خندق الكل مرمي فيهاتفرج علي الشارع و التليفزيون و اللي فيهالعيب مش في العين العيب في العقل اللي غايبلما يسيطر عليك ممكن ترتكب مصايبحيرة العقول خلاص بقت ظاهرةكل حاجة بقت عيب بس العيب بيحصل في الدريغريزة فطرية بس الكل بينساهادي زي الماية و الهوا دي أساس الحياهماشي ولا قاعد هو علي طول واقفبيصرخ من التعب و بيخليك كدة خايفخاااايف من مواجهة أول تجربةكل ما يفكر في الموضوع بيجيله في مخه كهربا نزلت أتفرج علي الشارع باراقب الناس وانا علي القهوةبالاحظ افكر اتخيل اتمني نقضي علي الكبوةكل الناس كل الشباب و البنات جاتلهم عدويكله بيحاول يشبع الشهوة بدون جدوي قتوسع الفجوةعندي و عندك..عندها و عندكعندنا في دينا و مجتمعنا و بيتناعاداتنا و تقاليدنا بتقيدناكل حاجة عيب و الناس بتحبطنافروحت علي طول ع البيتدخلت الحمام و فضيتالكبت اللي عندي المفاعل المنوي عمال يتشحن و الضغط بيزيدبطولي أنا محروم أو زانيعاصي كنت أو جانيقاعد افك حرماني لوحدي بأسلوب ذاتيمش هحاكم نفسي ولا أتحكم في نفسيعشان انا نفسي انا نفسي أخوض التجربة نفسي أدوق الإحساسنفسي أعمل زي الناسبس أنا غير كل الشعوب و الأجناسهنا يعتبروني من الأنجاسبس أنا انسان و لي قوة تحملغصب عني في حالة من التهورالكبت بيخليني بأتحولفي الصين بيعالجوا الموضوع بالتأملعند الغرب بيعالجوه بالتعلمعند العرب بيعالجوه بالتكتممفيش ضحية..مفيش جانيمفيش قضية..مفيش مفاعلمفيش منوي..مفيش كبتمفيش ممنوع..مفيش حرمانمفيش عيب..مفيش خبرةلكن في مشاكل..في جهل طب العيب فين فيكوا انتواربيتوا الكبت بينكوا وديتوا العلم فينخليتوا الجهل سيدكوا هي دي ثقافتكواخليتوا الحب عيبانتوا اللي فجرتوا المفاعل المنوي 

هل وجدت هذه المادة مفيدة؟

Comments
إضافة تعليق جديد

Comment

  • وسوم إتش.تي.إم.إل المسموح بها: <a href hreflang>
  • تفصل السطور و الفقرات تلقائيا.